Każdy z nas często ma do czynienia z produktami leczniczymi. Wykorzystujemy je każde dnia gdy nasz stan zdrowia ulegnie pogorszeniu i bardzo często wybieramy leki bez porady lekarza szukając opinii w internecie lub u farmaceutów.
Gdzie zgłosić reklamację wyrobu leczniczego?
Każdy z nas często ma do czynienia z produktami leczniczymi. Wykorzystujemy je każde dnia gdy nasz stan zdrowia ulegnie pogorszeniu i bardzo często wybieramy leki bez porady lekarza szukając opinii w internecie lub u farmaceutów. Niestety mało konsumentów wie jakie prawa związane są z tą branżą jeśli chodzi o reklamację lub zwrot produktu.
Reklamacja produktu leczniczego może zostać zgłoszona tylko w momencie, gdy ze względu na błąd producenta nie możemy wykorzystać leku zgodnie z jego przeznaczeniem. Do takich sytuacji należy między innymi ta, gdy produkt zapakowany w opakowanie za spray’em posiada zepsuty dozownik.
Z tego powodu nie mamy możliwości wykorzystania znajdującej się tam substancji aktywnej zgodnie z zaleceniem. W tym przypadku mamy możliwość zgłoszenia reklamacji w aptece lub sklepie, w którym dokonaliśmy zakupu.
Jest to jedyna sytuacja, w której przysługuje nam możliwość zgłoszenia reklamacji. Obecne zasady produkcji, które kładą bardzo duży nacisk na działanie jakim jest ocena bezpieczeństwa kosmetyków i leków są tak dokładne, że możemy mieć pewność, że leki są w pełni bezpieczne jeśli chodzi o proces ich wytwarzania.
Oczywiście nadal możemy spotkać się z sytuacją, gdy substancja aktywna zawarta w danym leku wywołuje reakcję alergiczną u chorego, jednak nie jest to związane z samą jego produkcją. Tu przyczyną jest nieprawidłowa odpowiedź organizmu na alergen zawarty w leku.
Aby uniknąć takich wydarzeń pracownicy przechodzą szkolenie znakowanie produktów spożywczych i leków, dzięki którym dowiadują się w jaki sposób oznakować dany lek. Pozwala to na przekazanie dokładnych informacji pacjentom, a co za tym idzie zmniejszyć szansę na pojawienie się niebezpiecznych dla zdrowia pacjenta wydarzeń związanych z nadwrażliwością na dany lek.
Jeśli jednak pojawi się taka sytuacja to nie powinniśmy szukać pomocy w postaci zwrotu pieniędzy lub reklamacji. Najlepszym rozwiązaniem jest przekazanie informacji producentom o zaistniałej sytuacji, aby pomóc innym chorym.