Efektywne szkolenia – otwarte czy zamknięte?

Najważniejszym celem uczestnictwa w szkoleniu lub delegowaniu na nie pracowników jest zaimplementowanie nowej wiedzy i używanie jej w codziennej firmowej praktyce. Możliwość zdobycia nowej wiedzy to szansa na rozwój osobisty pracownika, zdobycie nowej wiedzy i umiejętności, wymiana doświadczeń (z innymi uczestnikami) to istota szkoleń.

Aby mówić o efektywnym szkoleniu, przed jego wyborem warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii. Szkolenie, które przyniesie wartość organizacji powinno być dobrana do liczby osób i poziomu ich kompetencji. Drugim ważnym aspektem jest temat i zakres szkolenia, który musi odpowiadać oczekiwaniom grupy. O wyborze i formie treningu decyduje także sytuacja ekonomiczna.

Najpopularniejsze są szkolenia otwarte, organizowane przez firmy szkoleniowe w swoich ośrodkach. Rozwiązanie to jest relatywnie tanią opcją (cena uzależniona jest od prestiżu jednostki szkolącej, osoby trenera oraz tematyki) i łatwą organizacyjnie to zrealizowania. Wystarczy tylko wybrać czas, miejsce i wypełnić formularz zgłoszeniowy. Poza tym największą korzyścią dla uczestników szkoleń otwartych jest spotkanie się z innymi osobami zajmującymi się podobną tematyką, wymianą doświadczeń.

Niestety szkolenia otwarte dostosowane są do szerszego grona słuchaczy, czasem niektóre zagadnienia są upraszczane celem zaprezentowania słuchaczom o różnych poziomach zaawansowania. Są także mało elastyczne ze względu na napięty program, a omawiane case bardzo sztampowe. Jeśli uczestnicy będą posiadali różny stopień znajomości tematu, to dla jednych szkolenie będzie nieefektywne, dla innych zaś mniej wtajemniczonych niezrozumiałe.

Lepszym rozwiązaniem jest szkolenie zamknięte, które tworzone jest na zamówienie konkretnej firmy lub jednostki. Wymaga o wiele więcej zaangażowania w fazie przygotowań, bowiem jest „szyte na miarę” zamawiającego. Szkolenie uwzględnia poziom zgłoszonych uczestników, ich oczekiwania i potrzeby. Case study omawiane w czasie dedykowanych treningów mogą dotyczyć problemów organizacji. Grupa może wraz z trenerem uczyć się metodologii na własnych, realnych zagadnieniach.

Zamknięty charakter szkolenia także ma swoje negatywne aspekty: niechęć pracowników do dzielenia się swoimi uwagami, doświadczeniami na forum współpracowników, problemy z zaangażowaniem i motywacją. Szkolenie zamknięte to także o wiele wyższy koszt dla firmy, dlatego decyzja o jego zorganizowaniu musi być dobrze przemyślana i ekonomicznie uzasadniona.

Więcej o szkoleniach miękkich: https://www.projektgamma.pl/szkolenia-otwarte/kompetencje-miekkie